PROPOSTA DE RESOLUCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL SI SE PUEDE
EL VENDRELL – SI ES POT EL VENDRELL
El Vendrell, 20/10/16
REGLAMENT REGULADOR DE LA PARTICIPACIÓ DELS REGIDORS I
GRUPS MUNICIPALS EN ELS ÒRGANS D’INFORMACIÓ I DIFUSIÓ MUNICIPAL.
Exposició de motius
La Constitució espanyola consagra l’Estat democràtic i el pluralisme polític (article 1.1),
la promoció pels poders públics de la igualtat real i efectiva dels grups (article 9.2), la
garantia per llei de l’accés als mitjans de Comunicació públics dels grups polítics
significatius (article 20.3) i el dret fonamental de participació, en el seu vessant de dret
d’accés (i d’exercici) als càrrecs públics (article 23.2). També l’estatut d’Autonomia de
Catalunya estableix que els poders públics han de promoure les condicions per assolir
la igualtat real dels grups i el principi de pluralisme (art.4), i els drets de participació
política i ciutadana i a una informació plural (arts. 29 i 43), així com l’obligació dels
poders públics de promoure les condicions per garantir aquest pluralisme polític en els
mitjans de comunicació (art.52.1).
L’existència d’uns mitjans de comunicació de titularitat pública és una part essencial de
l’acció dels Ajuntaments per a fomentar la participació i la cohesió social, per a donar a
conèixer l’activitat municipal i els elements de gestió, així com per facilitar l’accés de la
ciutadania als serveis. Un dels objectius prioritaris d’aquests mitjans és promoure la
participació ciutadana i l’interès en els afers públics més propers. L’existència d’una
xarxa de mitjans de comunicació municipals és fonamental, doncs, per garantir el dret
a la informació en general i en particular en l’àmbit local, ja que els Ajuntaments són
l’administració més propera al ciutadà.
Tradicionalment els mitjans de comunicació local han estat els butlletins, i en alguns
casos les ràdios o televisions municipals. En bona part d’aquest mitjans s’ha assegurat
la participació i la pluralitat política i de sensibilitats que representa el Consistori.
Aquesta pràctica, doncs, ha estat recollida en un text legal que esdevé de compliment
obligatori per tots i cadascun dels municipis garantint un sistema de difusió i
participació de tots els membres de l’Ajuntament.
Dins d’aquest marc constitucional i estatutari, i de conformitat amb la legalitat prevista
a l’article 170.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril (text refós de la llei
municipal i de règim local de Catalunya), per tal de dotar-se de l’instrument necessari
per a la regulació de la participació dels grups i regidors i regidores als mitjans de
comunicació de titularitat municipal, el Ple de l’Ajuntament del Vendrell adopta el
següent Reglament.
CAPÍTOL PRIMER. Normes generals
Article 1. Objecte
Es objecte d’aquest reglament la regulació i el foment del dret a la informació pública i
a la participació dels regidors i regidores, i grups municipals als mitjans de
comunicació de titularitat publica i els òrgans d’informació i difusió municipal.
Article 2. Àmbit d’aplicació
1. Les previsions d’aquest Reglament són d’aplicació als supòsits en els quals un
regidor, o regidora, o grup polític municipal vulgui accedir o fer ús d’espais en un mitjà
de comunicació o d’informació de titularitat municipal.
2. Són òrgans d’informació i difusió municipals:
- Les cartelleres d’informació ciutadana distribuïdes per tot el municipi i pels diferents
edificis i equipaments municipals.
- El butlletí municipal.
- L’agenda mensual d’activitats.
- L’emissora de ràdio municipal.
- L’emissora de televisió municipal.
- La pàgina web municipal.
- Qualsevol altra plataforma que es creï en el futur i que tingui les mateixes funcions.
3. Resten exclosos de l’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament, els suports informatius
següents:
- El taulell d’avisos municipals i edictes oficials de l’Ajuntament.
- Els plafons de benvinguda al municipi.
- Els fulletons, díptics, tríptics i altres publicacions destinades a donar informació
d’accions, actes i actuacions concretes, com ara campanyes de salut, informació de
caràcter cultural com temporades estables, cicles d’actuacions, programes de festa
major, etc, destinades a facilitar la prestació de serveis i la gestió o informació
d’equipaments o espais públics de la ciutat.
- Les publicacions institucionals amb informació general del municipi, com el calendari,
el plànol o l’agenda telefònica i de serveis.
- En general, qualsevol edició pròpia per al desenvolupament de les tasques i
actuacions de caràcter municipal i dirigides a la informació ciutadana, així com
publicacions de caràcter intern adreçades als serveis municipals i/o als seus empleats,
i publicacions de tipus tècnic, estadístic o sectorial destinats a públics
específics.
Article 3. Reconeixement del dret
Es reconeix el dret dels regidors i regidores i grups municipals a accedir als mitjans de
comunicació o informació de titularitat municipal descrits a l’article 2, en els termes
regulats per aquest Reglament.
CAPÍTOL SEGON. Exercici del dret d’accés i ús pels regidors i regidores i els
grups municipals
Article 4. Condicions d’accés i ús
1. El dret d’accés als mitjans de comunicació i informació de titularitat municipal es
concreta amb la reserva d’espai en cadascun dels mitjans per tal que els grups polítics
municipals puguin exposar les seves opinions i expressar els punts de vista en relació
a assumptes d’interès públic municipal.
2. La participació dels grups municipals o regidors/res als mitjans de titularitat
municipal haurà de mantenir els criteris d'ordre estètic o de disseny prefixats pel
responsable del mitjà, el qual també fixarà els terminis per a la presentació de la
informació a publicar.
3. El present Reglament regula els criteris per assignar l’espai, quantificat en temps o
en espai físic, depenent del mitjà, en els diferents mitjans d’informació i difusió de
titularitat municipal.
4. La gestió de l’espai, quantificat en temps o en espai físic, es realitzarà i s’assignarà
pel director o directora o responsable dels mitjans de comunicació o informació de
titularitat municipal, a partir dels criteris prèviament establerts pel Reglament.
Article 5. Responsabilitat pels continguts
1. En els supòsits d’utilització dels espais reservats, correspon als grups municipals i
regidors i regidores elaborar la informació a incloure en els espais reservats i assumir
la responsabilitat pel seu contingut, amb total indemnitat de l’Ajuntament i del director o
directora o responsable del mitjà.
2. Les intervencions dels regidors o regidores o portaveus dels grups municipals siguin
escrites o orals hauran de basar-se en el respecte mutu, s’evitarà la confrontació
personal i caldrà mantenir unes normes bàsiques de conducta i de cortesia pública.
3. Les informacions dels grups municipals es referiran a la seva activitat en la
Corporació i en el municipi i a assumptes d’interès públic municipal.
4. En cap cas es podran destinar els espais reservats a propaganda electoral o a la
petició del vot dels partits polítics o coalicions electorals. Tampoc s’hi podran incloure
anuncis publicitaris.
Article 6. Principis informadors de les condicions d’accés i d’ús
1. Els òrgans de govern i d’informació i difusió municipal, han de fomentar la
participació dels regidors i dels grups polítics per assegurar la pluralitat, amb
l’assignació d’uns espais, en el format i amb l’estructura que es proposi, garantint una
presencia proporcional als diversos grups municipals amb representació al Consistori.
2. Els directors o responsables dels mitjans de comunicació de titularitat pública,
elaboraran una proposta, que s’elevarà a l’òrgan de govern, en la que hi faran constar
quin espai pot destinar-se a la participació i accés dels regidors i dels grups
municipals.
3. L’àrea responsable dels mitjans de comunicació elaborarà anualment un recull i una
actualització de tots els mitjans d’informació municipal amb indicacions sobre les
característiques i disponibilitat per part dels grups municipals i es posarà a disposició
dels grups municipals.
4. Els principis que informaran el repartiment de temps o espais en els diferents
mitjans de comunicació o informació per part del director o directora o responsable són
els següents:
a) Preferència. En cas de coincidència temporal es dóna preferència a les
opinions i informacions expressades pels grups polítics municipals respecte a les
dels regidors i regidores dels mateixos.
b) Accés igual. La distribució de temps i espais en els diferents mitjans es durà a
terme, atenent el principi d’igualtat d’accés de cada grup municipal i d’acord als
criteris de gestió de l’espai establerts en aquest Reglament.
CAPÍTOL TERCER. Disposicions específiques aplicables als mitjans
Article 7. Els butlletins i publicacions municipals
1. En els butlletins municipals amb una periodicitat d’edició destinats a la informació
municipal de caràcter generalista del municipi i que siguin de titularitat municipal,
s’haurà de garantir que aproximadament un 10% de l’edició es posarà a disposició
dels grups municipals per tal que hi facin les seves aportacions en un espai d’opinió i
d’imatge.
2. El repartiment de l’espai del 10% assenyalat anteriorment es farà per parts iguals, i
en cada butlletí o publicació, per tots els grups polítics amb presencia al consistori, en
funció del format i del numero de pàgines del butlletí o publicació.
3. En aquest espai es farà constar que la responsabilitat del contingut o de l’absència
d’opinió recau en cadascun dels grups municipals.
4. El departament de Comunicació fixarà un termini prudencial (7 dies abans de l’edició
de la publicació) per tal que els grups puguin elaborar i lliurar el seu article d’opinió. Si
els articles no són presentats en el termini convingut no es podran publicar.
5. L’ordenació dels articles s’establirà de més a menys representació al consistori.
6. Els escrits dels grups polítics s’hauran d’enviar per correu electrònic a:
premsa@elvendrell.net indicant que va adreçat a la secció de “Els partits opinen”.
7. En cap cas es podran incloure anuncis de formacions polítiques en els butlletins
municipals.
8. El butlletí municipal donarà a conèixer les actuacions i activitats desenvolupades
pels regidors que tinguin encomanades i delegades tasques per part de l’Alcaldia, i
inclouran les informacions necessàries per a garantir a tots els ciutadans el
coneixement i les condicions d’accés als serveis públics municipals.
9. El butlletí d’informació municipal incorporarà en totes les notícies relacionades amb
els punts tractats en el Ple municipal la votació que fa cadascun dels grups municipals.
10. Des del dia de la convocatòria de les eleccions municipals i fins que aquestes no
hagin estat celebrades, no es podrà difondre ni editar cap butlletí ni publicació
periòdica, destinades a la informació municipal .
11. A l’agenda mensual d’activitats que edita l’Ajuntament cada grup polític del
consistori podrà incloure aquelles activitats que organitzi relacionades amb el món
municipal i que hagi fet arribar per correu electrònic a l’Àrea de Comunicació abans del
15 de cada mes.
Article 8. Els mitjans audiovisuals
1. L’emissora de radio i de televisió municipal dedicarà un espai a la retransmissió en
directe, o en diferit, dels plens municipals.
2. Els mitjans de comunicació locals, de titularitat municipal, en el cas que els òrgans
de direcció respectius creguin oportú i convenient d’emetre programes i debats
d’informació municipal, convocaran a tots els regidors i regidores de la corporació, i
grups municipals.
3. En el cas indicat en l’apartat anterior, l’espai reservat a l’accés dels grups municipals
als mitjans audiovisuals de titularitat municipal no serà inferior al 10% del temps
dedicat a la informació municipal de caràcter local.
4. La resta de la informació municipal podrà incloure entrevistes i declaracions de
l’alcalde o alcaldessa i dels regidors i regidores que exerceixen les competències
sobre la gestió que siguin causa o generin les esmentades informacions.
5. El 10 % mínim reservat per a l’accés als regidors i regidores i grups municipals
consistirà en un espai d’entrevista a l’emissora de ràdio amb periodicitat Setmanal. Els
temes que es tractaran seran els relatius a la gestió municipal i a l’actualitat informativa
local.
Podran intervenir-hi exclusivament els portaveus o altres regidors dels grups
municipals.
6. L’emissora determinarà les dates i hores en què es realitzaran les entrevistes i les
comunicarà a cada grup municipal amb antelació suficient.
7. Els grups es comprometen a anar als estudis de l’emissora en els dies convinguts
per fer aquestes entrevistes i només per causa de força major es podran enregistrar
prèviament aquests espais. En cas que un grup no assisteixi a la gravació el dia i hora
convinguts sense cancel·lació prèvia ni motius justificats, perdrà el dret de l’espai fins
al pròxim període d’entrevistes.
8. En període electoral, els programes i debats es regiran per la Llei Orgànica 5/1985,
de 19 de juny, del Regim Electoral General.
Article 9. Taulell d’anuncis i cartelleres informatives.
1. El taulell d’anuncis oficial de l’Ajuntament conté la informació oficial, exposició
pública dels documents i convocatòries oficials.
2. En les cartelleres informatives distribuïdes pel municipi i en aquelles situades en
edificis i equipaments municipals, a part de la funció de taulell d’anuncis, s’exposarà
informació d’actes, actuacions concretes i campanyes.
3. En les cartelleres informatives, els grups polítics tindran dret a donar-hi informació
d’aquelles activitats organitzades per aquests grups en el municipi (actes festius,
xerrades, jornades, exposicions) en els mateixes condicions que la resta d’entitats del
municipi, però no podrà utilitzar-se per a la publicació d’articles d’opinió, ni de
propaganda dels partits polítics o coalicions electorals pels quals es presenten a les
eleccions municipals.
4. La col·locació en les cartelleres informatives serà executada per les persones
responsables dels esmentats espais, i no podrà fer-se de forma individual per part dels
regidors si no hi estan degudament autoritzats per l’alcalde o pel regidor delegat
responsable dels mitjans de comunicació locals.
5. La informació adherida a les cartelleres informatives serà retirada pel personal
municipal responsable de la seva col·locació als 15 dies de ser-hi fixada.
6. En les cartelleres informatives, per les seves reduïdes dimensions, s’establirà un
ordre de prioritat de la informació que s’hi penjarà, que es el següent:
- activitats organitzades per l’Ajuntament
- activitats organitzades per entitats amb la col·laboració de l’Ajuntament
- activitats organitzades per altres administracions (Generalitat, Diputació de
Tarragona, Consell Comarcal del Baix Penedès, entre altres).
Article 10. Web de l’Ajuntament del Vendrell
1. A la pàgina web de l’Ajuntament s’informarà i es donarà a conèixer les actuacions i
activitats desenvolupades per les regidories que tinguin encomanades i delegades
tasques per part de l’Alcaldia, i inclouran les informacions necessàries per a garantir a
tots els ciutadans i ciutadanes el coneixement i les condicions d’accés als serveis
públics municipals.
2. En la web de l’Ajuntament www.elvendrell.net hi haurà un espai dedicat a la
composició del consistori en el qual figuraran cadascun dels regidors o regidores dels
diferents grups municipals amb les dades de contacte, fotografia i un link a la pàgina
web del partit polític corresponent.
3. L’agenda d’activitats de la pagina web de l’Ajuntament aplicarà el mateix criteri per
elaborar-se que l’agenda mensual d’activitats que edita l’Ajuntament. Es a dir, els
actes que hi apareguin s’hauran de fer arribar al departament de Comunicació, abans
del 15 de cada mes.
4. La web municipal oferirà als grups amb representació municipal accés al mòdul
d’entitats per tal que puguin crear i gestionar el seu propi espai web.
Article 11. S’entendrà suficientment garantit el dret d’accés als mitjans de
comunicació de titularitat pública i els òrgans de d’informació i difusió municipal amb la
retransmissió en directe, o en diferit, dels plens municipals pel mitjans audiovisuals
locals.
Disposició addicional: Remissió normativa.
En tot allò que afecti els mitjans de comunicació i informació de titularitat municipal,
però que es refereixi a aspectes estrictament diferents a les condicions d'accés i d'ús
per part dels regidors/res i grups municipals, s'estarà a allò previst a la normativa
aplicable en cada cas, i, de manera específica, a la legislació relativa al règim electoral
general, a la publicitat institucional, i als mitjans audiovisuals.
Disposició final. Entrada en vigor.
El present reglament entrarà en vigor un cop hagi estat completament publicat en el
Butlletí Oficial de la Província i hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils a què fa
referència l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local.
Pe tot l’anteriorment exposat es proposa:
Iniciar l’expedient per la modificació del Reglament regulador de la participació dels
regidors i grups municipals en els òrgans d'informació i difusió municipal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario